Dyrektywa Omnibus – większa ochrona konsumentów

Nowe obowiązki dla sprzedawców i e-sprzedawców, które wejdą w życie od 1 stycznia 2023 roku.

SPRZEDAŻ STACJONARNA

  • Informacja o zmianie ceny

    • W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi konieczne będzie:
      • Wskazane nowej, obniżonej ceny
      • Wskazanie najniższej ceny towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
    • Powyższe nie ma zastosowania do:
      • takich zmian cen, które w ogóle nie są ogłaszane (np. standardowe zmiany cenników czy katalogów cenowych)
      • ogólnych oświadczeń marketingowych (np. hasło: „najniższe ceny”)
      • stosowanych przez sprzedawców innych technik promowania , które nie są obniżkami cen (np. hasło: „3 w cenie 2”)
      • programów lojalnościowych dla klientów (np. karty rabatowe lub kupony)
      • faktycznych spersonalizowanych obniżek cen (np. obniżki wynikające z wcześniejszych zakupów dokonanych przez konsumenta u danego sprzedawcy)

SPRZEDAŻ ONLINE

  • Informacja o zmianie ceny

    • W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi konieczne będzie:
      • Wskazane nowej, obniżonej ceny
      • Wskazanie najniższej ceny towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
    • Powyższe nie ma zastosowania do:
      • takich zmian cen, które w ogóle nie są ogłaszane (np. standardowe zmiany cenników czy katalogów cenowych)
      • do ogólnych oświadczeń marketingowych (np. hasło: „najniższe ceny”)
      • do stosowanych przez sprzedawców innych technik promowania , które nie są obniżkami cen (np. hasło: „3 w cenie 2”)
      • do programów lojalnościowych dla klientów (np. karty rabatowe lub kupony)
      • do faktycznych spersonalizowanych obniżek cen (np. obniżki wynikające z wcześniejszych zakupów dokonanych przez konsumenta u danego sprzedawcy)
  • Opinie o produktach

    • Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż online może (ale nie musi) udostępniać na stronie internetowej opinie o oferowanych przez siebie produktach.
    • Jeżeli zdecyduje się na udostępnienie takich opinii będzie musiał je zweryfikować i zapewnić, aby pochodziły one od konsumentów, którzy rzeczywiście używali produktów lub je kupili.
    • Nadto, trzeba będzie wskazać m.in.:
      • Kto wystawił opinię (konsument, który używał produktu czy konsument, który go kupił)
      • Czy zamieszcza się wszystkie opinie (pozytywne i negatywne)
      • Jak się liczy średnią ocenę
      • Czy opinie są sponsorowane
    • Każda opinia będzie musiała być zweryfikowana na przykład poprzez:
      • Zwrócenie się do osoby zamieszczającej opinię, o informacje, które potwierdzą, że konsument rzeczywiście używał produktu lub go kupił (np. wskazanie numeru zamówienia)
      • Wprowadzenie wymogu, aby osoba publikująca opinię dokonała rejestracji
      • Posiadanie odpowiednich środków, aby odpowiadać na skargi dotyczące podejrzanych opinii
  • Nowe obowiązki informacyjne

    • Przedsiębiorca, oprócz dotychczasowo wymaganych informacji, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, będzie miał obowiązek przekazać konsumentowi dodatkowo informacje o:
      • innym środku komunikacji online, jeżeli taki środek przedsiębiorca dodatkowo udostępnia,
      • indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje;
  • Nowy wzór pouczenia i formularza odstąpienia od umowy

Wprowadzenie dyrektywy do polskiego porządku prawnego niesienie ze sobą również obowiązki dla tzw. dostawców internetowych platform handlowych (np. allegro, ebay itp). Poza ogólnymi obowiązkami dotyczycącymi każdego przedsiębiorcy, są nimi:

  • Plasowanie produktów

    • przedsiębiorca, który jest dostawcą internetowej platformy handlowej i umożliwia konsumentom wyszukiwanie towarów i usług oferowanych przez inne podmioty na tej platformie, (za pomocą wyszukiwarki, filtrów itp.) ma obowiązek informować konsumentów o głównych parametrach determinujących wyniki tego wyszukiwania
  • Dodatkowe obowiązki informacyjne

    • Przedsiębiorca, który jest dostawcą internetowej platformy handlowej, musi poinformować konsumentów o:
      • tym czy osoba oferująca w ramach platformy towary, usługi lub treści cyfrowe, jest przedsiębiorcą
      • swoim pełnym adresie pocztowym, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, numerze telefonu oraz adresie poczty elektronicznej

Prezydent podpisał ustawę w dniu 9 grudnia 2022 roku i wchodzi ona w życie w dniu 1 stycznia 2023 roku. Okres przejściowy jest więc stosunkowo krótki. Zatem przedsiębiorcy działający w tych obszarach powinni szybko podjąć odpowiednie działania, aby dostosować swój biznes do nowych wymogów prawa.

radca prawny
Marta Kreft-Kopicka