Samozatrudnienie – tips and tricks
W tym wpisie postaram omówić ogólne kwestie związane z założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Natomiast kolejną część poświęcę działalności gospodarczej prowadzonej w formie elektronicznej.
Najczęściej wybieraną formą prowadzenia własnej działalności gospodarczej jest tzw. samozatrudnienie. W tym celu przedsiębiorca dokonuje zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG), ZUS i Urzędu Skarbowego. Co do zasady są to wystarczające formalności niezbędne do otwarcia własnej firmy. Jednakże są branże, które wymagają uzyskania dodatkowych zezwoleń, koncesji czy licencji lub też są względem nich wprowadzone pewne ograniczenia. W tym celu należy dokładnie przeanalizować, jaką działalność zamierzają Państwo prowadzić i odpowiednio wcześniej uzyskać wymagane dokumenty lub też dostosować zakres świadczonych usług. Tutaj dla przykładu można wskazać:
Taksówkarze
W ich przypadku, aby rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na przewozie osób taksówką konieczne jest uzyskanie licencji taxi. Tacy, najczęściej zrzeszeni są w korporacjach taksówkarskich, a przynależność do takiej daje potencjalnemu klientowi gwarancję jakości świadczonych usług (tj. czystości pojazdu, ceny, znajomości topografii miasta, czy nawet posiadania aktualnego prawa jazdy itp.). Za wykonywanie zarobkowego przewozu osób bez licencji, grożą wysokie kary pieniężne.
Placówki obrotu pozaaptecznego
Są to placówki wskazane w prawie farmaceutycznym, które mogą prowadzić obrót detaliczny produktami leczniczymi. Ustawa wymienia: sklepy zielarsko-medyczne, sklepy specjalistyczne zaopatrzenia medycznego oraz sklepy ogólnodostępne. Jednak tylko na sklepy zielarsko-medyczne został nałożony dodatkowy wymóg. Mianowicie, muszą być one prowadzone m.in. przez farmaceutę albo technika farmaceutycznego. Pozostałe z wymienionych placówek, mogą prowadzić osoby nie posiadające wskazanych uprawnień tudzież kwalifikacji. Brak spełnienia tych warunków może pociągnąć za sobą dotkliwe sankcje dla przedsiębiorcy.
Fizjoterapeuci
Świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii może udzielać tylko fizjoterapeuta posiadający prawo wykonywania zawodu, stwierdzone przez Krajową Radę Fizjoterapeutów. Prawo do wykonywania zawodu to nic innego jak wpis do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów. Jednakże pomimo uzyskania wpisu, ustawa o zawodzie fizjoterapeuty, nakłada szereg ograniczeń na fizjoterapeutów, którzy nie mają wymaganego stażu. W ten sposób, niektórzy z nich np. mogą udzielać świadczeń zdrowotnych, wyłącznie na podstawie skierowania lekarza albo innego fizjoterapeuty posiadającego prawo samodzielnego udzielania świadczeń. Inne ograniczenia dotyczą np. fizjoterapeutów nieposiadających tytułu magistra. Tacy, nie mogą kwalifikować do fizykoterapii lub wydawać opinii i orzeczeń odnośnie do przebiegu procesu fizjoterapii.
Powyższe wskazania mają charakter wyłącznie przykładowy, a ograniczenia lub wymagania stawiane przez przepisy prawa Państwa biznesom można znaleźć niemalże w każdej branży. Biorąc pod uwagę powyższe, z łatwością mogą Państwo dostrzec jak ważne jest zapoznanie się przed rozpoczęciem prowadzenia własnej działalności gospodarczej z wymaganiami, w tym również z przepisami branżowymi. Bez ich znajomości można popaść w spore tarapaty. Z pewnością, w założeniu własnego biznesu pomoże Państwu dobra księgowa, prawnik a także często doradca podatkowy.
KASA FISKALNA I TERMINAL PŁATNICZY
Jednakże jeżeli ten etap mają Państwo już za sobą, należy uwzględnić również takie kwestie jak obowiązek posiadania kasy fiskalnej, a od 1 stycznia 2022 roku również terminala płatniczego. Istnieją jednak czynności, które są zwolnione z obowiązku stosowania kas fiskalnych. Rozporządzenie Ministra Finansów sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zawiera także katalog zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych. Należy się więc upewnić czy będą Państwo mieli obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Wyłączenia takie dotyczą np. usług świadczonych wyłącznie drogą elektroniczną. W takim wypadku wydaje się to być oczywiste, gdyż z uwagi na jednoczesną nieobecność oby dwóch stron, nie jest możliwe fizyczne przekazanie paragonu.
DOKUMENTACJA
W prowadzonym biznesie powinni Państwo zadbać również o różnego rodzaju obowiązki informacyjne. Jednym z nich jest udostępnienie w siedzibie firmy obowiązujących u przedsiębiorcy regulaminów, polityki prywatności czy też certyfikatów jakości, licencji, koncesji, instrukcji użytkowania lub wytycznych konserwacyjnych. Na żądanie klienta przedsiębiorca powinien udostępnić mu do wglądu wskazane przez niego dokumenty, które potwierdzą legalność prowadzonego przez niego biznesu, jakość oferowanych produktów czy też kwalifikacje i uprawnienia.
Należy wskazać, że obowiązków nałożonych przepisami prawa na przedsiębiorców jest całe mnóstwo i nie sposób jest opisać je wszystkie w sposób ogólny. Każdorazowo konieczne jest przeanalizowanie sytuacji danego przedsiębiorcy, branży w której zamierza funkcjonować, a także specyfiki wykonywanej działalności. Dopiero w ten sposób możliwe będzie w sposób precyzyjny i szczegółowy określić zasady i wymagania stawiane danej profesji.
radca prawny
Marta Kreft-Kopicka